Zdroj: Forbes
Autor: Taťána Lysková
Publikováno: 22. června 2022
Za doplňky stravy utratí lidé celosvětově v přepočtu přes 1,5 bilionu korun ročně. Naprostou většinu z nich si přitom vybírají sami, případně podle doporučení známých či influencerů, aniž by předem zjistili, které látky jejich tělu skutečně chybí.
Každý rok tak lidé zaplatí obrovské sumy za doplňky, které nepotřebují, nebo takové, které slibují zázračné účinky, zatímco jsou napěchované nekvalitními a umělými složkami, které tělo nedokáže vstřebat. Robert Sládek se proto rozhodl založit startup na přírodní doplňky stravy, které díky algoritmu nakombinuje přesně tak, aby odpovídaly potřebám daného člověka.
„Chtěl jsem změnit způsob, jakým k doplňkům stravy přistupujeme. Problém je, že v první řadě lidé často neví, jaké doplňky stravy by měli užívat. Naprostá většina z nich se rozhoduje na základě svého subjektivního uvážení nebo podle rady svého kamaráda nebo souseda,“ popisuje Robert Sládek svou motivaci k založení healthtechu.
„Farmaceutickým společnostem to samozřejmě vyhovuje, je to obrovský byznys,“ říká podnikatel. „Nejhorší, a zároveň samozřejmě byznysově nejvýhodnější, jsou multivitaminy. Čím více složek daný suplement má, tím více pozitivních účinků mu můžete přisuzovat. Jednotlivé složky jsou tam ale v tak zanedbatelném množství, že většinu z nich vůbec nevstřebáme,“ dodává.
Mladý podnikatel chtěl proto spojit moderní technologii a algoritmy, které se v oblasti výživy využívají k personalizaci doporučení, s prastarou tradicí bylinkářů a přírodních doplňků stravy.
„Ke vztahu k přírodě mě rodiče vedli už odmala. Můj dědeček byl strážcem Národního parku Šumava, k tomu respekt k přírodě patří. Já jsem tomu dlouho nevěnoval pozornost, jako mladý kluk jsem bral českou přírodu jako samozřejmost,“ vzpomíná startupista. „Až při cestách po Středním východě či do Thajska jsem zjistil, že naše příroda je unikátní, a to, že tady rostou bylinky a jiné rostliny, vůbec není samozřejmost,“ dodává.
Se začátkem pandemie se tak podnikatel, který dříve cestoval po celém světě jako digitální nomád, rozhodl zůstat ve své domovině a rozjet projekt, který už dlouhou dobu nosil v hlavě.
„Personalizované doplňky nejsou ve světě nic nového, v Americe je s nimi obrovský trh. Lidé si tam ale často nedělají těžkou hlavu s umělými látkami, které se do nich přidávají. Proto jsem tomu tady u nás v Česku chtěl dát přidanou hodnotu a udělat tyto doplňky bez plnidel a chemikálií,“ říká Sládek.
„Když jsou totiž ty látky přírodní, jsou zároveň snadno vstřebatelné. Představte si takový vitamin C. Když si jej koupíte v supermarketu, muže mít té účinné látky třeba tisíc miligramů, ale když pochází z kyseliny askorbové, tak si s ní tělo neumí poradit. Něco úplně jiného je, když je ten vitamin postavený například na šípku nebo acerole,“ popisuje podnikatel.
V nabídce Vitapacku tak najdete vitaminy, minerály, bylinky i další doplňky, například hlívu ústřičnou, pokud možno vyrobené a zabalené v Česku z místních surovin. „Výjimku jsme museli udělat například u ashwagandhy, tedy takzvaného indického ženšenu, která je dneska velký hit, ale pro duševní pohodu se používá už po staletí. Ta na Šumavě samozřejmě neroste,“ směje se Sládek.